Řež u Prahy

Odkaz: V současné době lze lézt na části 2. masívu, celém 3., 4. masívu a na části 5. masívu. Průvodce na lezec.cz obsahuje 3., 4. masív i 5. masív. Další možnost pro 3 a 4. masív je stažení super průvodce vč. popisu na stránkách Marka Drápala nebo je tento průvodce rozvěšen podél 4. masívu  na A4 listech zatavených ve folii.
Doprava: vlakem z Masarykova nádraží do zastávky „Řež u Prahy“ (cca 30 min). Dále přejít koleje a podél nich pokračovat cca 150m. Poté o levé straně nenápadná pěšina vzhůru ke skalám, která končí u cca ve středu 4. masívu.
Občerstvení: Po lezení doporučuji navštívit hospodu u hřiště (pohoda, pivko, tláča, klobáska). Cesta do hospy je jednoduchá: přejít lávku, za lávkou cca 50m doprava a pořád rovně až narazíte na fotbalové hřiště. Bacha na výčepního, rád si tropí malé žertíky (a srandičky) z neznámých mu hostů, ale jinak je to pohodář.
Klady: + lezení v přírodě bez davů
+ z vrcholu krásný výhled na řeku a přilehlé okolí
+ lezení všeho druhu (plotny, kouty, stěna, spára)
Zápory + upozornění: – nutnost vlastního jištění (friendy, vklíněnce, abalaky, smyčky) vč. základní znalosti zakládání
– občas lámavá skála, nutná helma
– lézt na jistotu a pod svým maximem, zvláště v případě malé koncentrace jištění
– doporučen i prsák pro případ pádu

Subjektivní komentář k vylezeným cestám MS=Michal Š., VP=Vláďa P., PP= Patička P.M., MH=Miloš H.

11. Zpocený kout (IV) Slušná cesta (VP) 2011  *
15. Pozvání (III) Příšlo mi to docela lehké, nejtežší je to nalézt na polici, pak už to jde samo a člověk je za chvíli na vrcholu. (MS) 09/2011
22. ČSD (IV) spíše těžší v porovnání s Jarní (IV) Z počátku poměrně lehkým zářezem na „travnatou polici“ :-D. Travnatá police v popisu cesty je trní všeho druhu (akátové či šípkové). Dále poměrně lehkým koutem ke skobě, nad skobou na pohled i omak nepříliž soudržná skála bez 100% rukou/nohou (obešel jsem vlevo kolem stromu na polici). Dále:
a) traverz doleva po polici o cca 5m vlevo, převislým koutem (cca 3m) na polici a koutovými výsvihy na polici (IV+)
b) z poličky přes převis přímo vzhůru na 1 polici se stromem (zde možno dobrat alt. dát frienda+vklíněnce), dále stěnou na polici s keři, odtud vlevo koutem přes převis na temeno (IV).
Lezli jsme var. b) a přislo mi to oproti cestám na 4. masívu nebo Jarní (3.masív) poměrně přísné. Ale Miloš je o něco vyšší a dosáhl do potřebných madel a všechna místa bez problému vyřešil (MS)
09/2012
23. Lasroka (IV) spíše těžší v porovnání s Jarní (IV) Převískem, který prověří na plošinku, dále úkrok cca 1,5m doprava a po hraně šikmo doprava vzhůru. Po cca 5m je nepříjemný výlez cca 2m plotnoblokem (krok bez 100% rukou+nohou). V další části značně zlehkne. Cesta se stáčí šikmo vlevo a stěnou následně na vrchol. Na „IV“ mi to přišlo docela přísný = zdá se mi to těžší, ale třeba je to tím že převisy nemám ani trochu v lásce. (MS) 09/2012
30. Jarní (IV) Hezká cesta s relativně velkou možností zakládání. Cca ve 3/4 cesty je schována knížka pro zápis. (MS) 08/2012  *

4. masív

ozn Název: Subjektivní obtížnost: Komentář: Vylezeno: Hodnocení:
 2. Alešova cesta (IV)  Značený nástup, před výrazným akátovým keřem doleva, tam jsou trochu horší nohy, ale dá se slušně dojistit, dále těsně pod keřem a za ním hned nahoru přes vyčnívající balvan do koutu, každé 2-3m lze něco založit, výlez lehkou členitou plotnou ke stromům, za které se zaštanduje. Sestup pěšinkou přímo k nástupu (VP). 05/2012
 3. Klečkatá (IV) Moc hezká cesta, kde je od každého trochu (kout, stěna, plotna). V cestě není třeba síla, ale technika a trochu morálu. Na celé cestě je 1 erární jitění cca ve 2/3 délky (lepší ale pojistit vlastním). Míst pro jištění spoustu, možno použít různé druhy druhy (friendy, vklíněnce, uzly, abalaky, tricamy).  Ve srovnání s cestou „Strmá IV“ je tato cesta podstatně těžší. (MS) 05/2012  **
 4. Chromá (III+) Pěkná cesta, dobře odjistitelná (nalezeno z Alešovy). Nalezeno členitou stěnkou (zprava kolem velkého keře) pod výrazný převis, traverz doleva za hranu (traverz je celkem vzdušný, dá se tam ale založit friend), 2m nahoru a štand o strom (VP) 05/2012  **
 5. Guáno (V) Ze začátku relativně lehké (pozor na oientaci ať nenalezete moc vpravo). Později kout poněkud těžkne, ale zase čím výše tím více se toho dá založit. Nejtěžší místo ve přibližně ve 2/3 cesty ve výlezu koutkem s převískem. Na úrovni převislé části jde dát tutový vklíněnec. Před cestou pořádně protáhnout lýtka a kyčle nebo hrozí že v nějtěžším místě můžete dostat křeč do lýtka a kyčle. Nad nejtěžší místem jsem šel varinatu b). (MS)
a) přes další převis na hranu stěny (IV+)
b) traverz doleva na hranu a po ní na temeno (III)
06/2012  *
21. Zábavný koutek (V) Pěkná cesta, jištění celkem OK, velká část členitým koutem, po výlezu z koutu na plošinu se stromem už trochu táhne lano, ale na vrch už je to jen 5m (VP)
Skutečně hezká cesta, v koutě lze založit hafo vklíněnců. Po výlezu z koutu na balkonek lze zajistit o strom. Doporučuji prodloužit jinak docela táhne lano. Možná by šlo místo stromu zajistit větším friendem (cca 4-5) v takovém hnízdě cca 1m nad balkonkem. Na vrchol zbývá cca 7m. Dále v cestě nahoru možno zajistit frendem 0,5 nebo 1 (cca 3-4m před vrcholem). Nahoře štand o strom. Z vrcholu doprava po cca 20-30m, vpravo ve skále možnost slanění z kroužku (výlez od Šípkové Růženky) (MS)
2011
06/2012 07/2012
22. Štika route (IV+) Moc hezká cesta, ve spodní části až k polici nelze příliš zajistit (cca 1 jištění), před traverzem možno cvaknout samodomo jistící prvky + v traverzu osadit vklíněnec). Za traverzem štand (stejné místo jako v cestě „Dvě kočky“). Dále již vzhůru plotničkami možno osadit dostatek jištění. Z vrcholu doprava po cca 20-30m, vpravo ve skále možnost slanění z kroužku (výlez od Šípkové Růženky) (MS) 09/2011  **
24. Dvě kočky (IV) Doporučeno rozdělit na dvě délky. Výlez na polici trochu morálový s navážením na nohu. Po výlezu na polici a traversu doleva zaštandovat, jinak velmi táhne lano (až tak, že díky tahu lana nelze v horní části normálně lézt. Musíte ke konci vší silou nabrat třeba 2m délky a následně lézt). Dobré mít dostatek presek a smyček na proloužení. (MS) 08/2011  **
27. Šípková růženka (IV)  Vcelku hezká cesta (MS)
Pěkný nástup 2m plotnou, poté lehká část po členité plotně, pak 3m plotna pod převisem, ta je trochu těžší, ale jak na ní člověk naleze (trochu zprava), tak už to je zas dobré, na konci plotny přímo pod převisem je díra na friend/abalak, poté doprava nad převis a členitou stěnkou tak 2m vzhůru – pěkné kroky, všude dobře zajistitelné (VP)
08/2011
06/2012
28. Kladívko (III) Lehká, dobře odjistitelná cesta, akorát je v ní spousta trávy a keříků, na konci celá hliněná police u které je kruh (VP) 06/2012  1/2*
31. Býčí (IV) III+-IV Hezká, nezáludná a lehká cesta. Ve spodní části možno zajistit smyčkou přes hranu, u jeskyňky friend, ve spárce velký friend. Při výlezu ze spárky na polici pozor na akát. Nahoře lze udělat super štand (abalak, vklíneněc, malý friend (0,5), smyčka přes kámen (vpravo) na dobrání druholezce. Možnost slanění z kamene vpravo, kde končí zřejmě cesta „32. Fyzminutka“ (MS) 06/2012  *
34. Michalova (IV) V první polovině možno založit cca 3 jistění, nejnižší tutové cca ve 2m (vklíněnec), dále by šlo nejspíše do vodoroných žlábků osadit abalak. Na dlaích cca 6m lze osadit 2 vklíněnece příp. frinedy, ale spíše morálové, jelikož spárky a trhlinky se rozšrují směrem ven. Dále až nahoru již lezké avšak bez jakékoliv možnosti založení. Celkově se jedná o zajímavou cestu s hezkými kroky, hlavně ve spodní části avšak bez tutového jištění. Nedoporučuji padat 🙂 (MS) 07/2012 1/2 *
35. Akátová (IV) !!! pozor na jištění Prvních 8-10m bez možnosti založení jistění, dále již lze osadt několik jištění. V cestě není vůbec žádný akát, ten lze nalézt ve vedlější cestě „Michalova“. (doplnil MS za VP) 07/2012
36. Tuňák v oleji (IV+) !!! pozor na jistění Vcelku hezká cesta, avšak s dosti špatnou možností zajištění. První jištění cca ve 3m, další pak cca v 8m. K jištění mezi možno použít spárku v cestě „Honzíkova“, která je cca 2m vpravo (pozor ale hodně prodloužit smyčkama ať výše netáhne lano). (MS) 08/2011  o
37. Honzíkova (V) Nad převískem bez možnosti zajištění, pod převisem možno osadit tutový vklíněnec a abalak. (MS)
Celkem pěkná, jediné kritické místo je přes horní převis, je tam slušný chyt, ale musí se do něj hodně nastoupat a sáhnout co nejvýš, nad převískem už snadný dolez (VP)
08/2011  *
40. Strmá (IV) spíše III Ideální pro seznámení s materiálem, spousta možností pro zakládání vlastního jištění, cesta je ideální pro začátečníky. V horní části (poslední 2m) trochu lámavé. (MS)
Pěkná, dobře zajistitelná cesta, po většinu cesty snadné kroky, jen na pár místech je potřeba více nastoupat nohama (VP)
08/2011
05/2012
 – Varianta Zemské gravitace (VI) Prvních 4-5m krutopřísný boulder kolmou plotnou, který lze přijistit ve 2m abalakem do výrazne kapsičky, pak už jen našlapat nohy co nejvýše a z levé se postavit do vrchní lišty nad kterou je stará rezavá skoba, tu raději něčím dojistit a následuje výlez do členité stěny, která už je lehoučká a tou přímo nahoru až se napojí na Strmou cestu, kterou na vrchol ke kroužku. (VP)
Ve spodní boldrové části mi docela klouzali nohy. Důležité je hned z dobré kapsičky pobrat rukama takové malé hranky (cca 1m nad dobrou kapsičkou) a následně dostat nohy do již dobrých stupů (MS)
06/2012  **
41. Jana (V+)
42. Samotářská (IV+) Pod prvním převisem to chce sáhnout hodně vysoko na dobrý chyt, pak už se naleze do členité stěnky, která se hůře dojistí, ale je lehká, až na polici – tam dobrá možnost jištění, z ní lehce doleva nahoru příjemnou členitou stěnou až ke slaňáku. (VP)
Spodní část lze dobře odšlapat nohama, pod převisem je možnost dobrého zajištění (friend+vklíněnec), pak poněkud těžší pasáž v oblezu převísku kterou lze vyřešit krásně nohama a nalézt do stěnky, dále relativně lehce bez možnosti zajistění na polici, zde možnost osazení kombinace vklíněnec+friend. Pak už jen načerpat trochu morálu (slunečno 30°C) na závěrečný výšvih stěnkou (cca 4-5m). Štand o stromy cca 8m výlezové hrany. (MS)
05/2012

07/2012

* (hlavně za spodní část a oblez převísku)

43. Kůň (IV+) Trochu přísné hned od začátku, kdy se musí nalézt na velký odštěplý balvan, nad ním v koutě nic moc chyty, ale dá se dobře postavit s odšlapem do levé stěny, kde se dále naleze i rukama a podél spáry k převísku, který se obleze výrazným vhloubením, ve kterém je pěkná lišta, dále už jen lehkým členitým terénem na vrchol. Štand přes strom (pomocí lana prodloužit k okraji skály) (VP) 06/2012  1/2*
45. Sokolí (V) Moc pěkná, dobře odjsititelná cesta. Několik metrů lehkým členitým koutem, poté mírně vlevo k dobře viditelné skobě (1/2m nad ní ještě jedna, která by ale mohla vyprávět jak to tu vypadalo s počátky lezení). Nad skobou to začíná být zajímavé, trochu silové lezení. Těžší místa lze vždy ze slušné pozice dojistit, na větší převísek se musí dobře nastoupat nohama, nad ním pěkná odpočinková police:-), další převísek se obleze levou stěnkou a je to. (VP)
Z přelezu mám smýšené pocity (slunečno 30°C), spodní část hezký lehký, dobře odjistitelný kout (čím výše tím to těžkne). Poté stěnkou ke skobám (horní opravdu jen morálová, padat bych do ní nechtěl), dále cca 2 hodně silové kroky bez slušných nohou, ve spáře u převísku možno založit tutového frienda, navíc v jednom místě možno ve spárce založit žábu. Pak 1-2 silovější kroky (ale ne tak moc jako dole) a jste na polici, dále o něco lehčím terénem (důležité nohy) na vrchol. Štand o stromy cca 10m od výlezové hrany. (MS)
06/2012

07/2012

50. 1.Třída (III?) Nic moc cesta, ale lehká, první půlka dobře odjistitelná, od římsy napravo skoro nemožnost založit, je tam jedna skoba, od ní už lehká pasáž pod vrchol, kde je skoba, skoba + obhozená skalka = štand, dolů se schází po pěšině lesíkem (VP) 05/2012  o